HAVET Hotel Resort & Spa ***** Dźwirzyno, Dźwirzyno
HAVET Hotel Resort & Spa ***** Dźwirzyno, Dźwirzyno
Kategoryzacja hoteli w Polsce

Kategoryzacja hoteli w Polsce

Exclusive the best value
11 May ‘24
12 May ‘24
02 January 2024

Czy zastanawialiście się w jaki sposób odbywa się kategoryzacja hoteli w Polsce? Czym różnią się poszczególne standardy i czego powinniście oczekiwać od Hotelu, który wybraliście na swój wypoczynek?

Jeśli ciekawi Was temat przyznawania „gwiazdek” obiektom noclegowym, zachęcamy Was do przeczytania poniższego artykułu.

Warunki świadczenia przez przedsiębiorców usług turystycznych działających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej określa ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 roku o usługach turystycznych (ostatnia nowelizacja w 2010r. Ze szczegółami ustawy zapoznać możecie się na stronie https://isap.sejm.gov.pl). Z kolei wymagania, jakie musi spełniać obiekt opisuje Rozporządzenie Ministra Sportu i Turystyki z 11 listopada 2011r.

Organem odpowiedzialnym za przyznawanie gwiazdek jest Marszałek Województwa. Powołuje on komisję, która składa się ze specjalistów z dziedziny hotelarstwa, przedstawicieli Sanepidu i Straży Pożarnej. Zaszeregowanie obiektu hotelarskiego do określonego rodzaju i nadanie mu kategorii odbywa się na zasadach dobrowolnych, czyli na wniosek zainteresowanego przedsiębiorcy świadczącego usługi hotelarskie.

W art. 36 ww. ustawy określonych zostało 7 rodzajów obiektów hotelarskich: hotele, motele, pensjonaty, kempingi (campingi),  domy wycieczkowe, schroniska młodzieżowe oraz schroniska. Ustawa określa pięć kategorii dla hoteli, moteli oraz pensjonatów, cztery kategorie dla kempingów oraz trzy dla domów wycieczkowych i schronisk.  

W ocenie obiektów hotelowych i moteli brane są pod uwagę takie czynniki jak:

  • Zewnętrzne elementy zagospodarowania i urządzeń (np. oświetlenie)
  • Instalacje i urządzenia techniczne (np. klimatyzacja, ogrzewanie, widny)
  • Podstawowe elementy dotyczące funkcji, programu obsługowego i użyteczności obiektu
  • Część mieszkalna (minimalna powierzchnia pokoi i ich wyposażenie)
  • Oferta usług dodatkowych i uzupełniających
  • Kwalifikacje personelu

Hotele 5 gwiazdkowe, jako najwyższe z kategorii, powinny posiadać kompleksowe wyposażenie z wyszczególnieniem:

  • Strzeżonych miejsc parkingowych oraz osłony nad podjazdem do obiektu
  • Oddzielnego wejścia i wydzielonej drogi bagażowej gości
  • Klimatyzacji (zapewniającej temperaturę poniżej 24° latem) oraz ogrzewania (zapewniającego temperaturę powyżej 20° zimą)
  • Powierzchni pokoju min. 14m² dla pokoi jednoosobowych oraz min. 18m²  dla pokoi dwuosobowych
  • Foteli wypoczynkowych lub kanap oraz stolików w pokojach  
  • Minimum 1 apartamentu obejmującego co najmniej salon, sypialnię z łazienką oraz część wejściową z wydzieloną toaletą
  • Łazienek w pokojach
  • Sejfów,  telefonów, mini baru oraz suszarek w każdym pokoju
  • Szlafroków (płaszczy kąpielowych)  dla gości na wyposażeniu pokoju   
  • Zmiany pościeli i ręczników codziennie lub na życzenie gości
  • Zapewnienia sprzedaży gorących napojów przez całą dobę
  • Całodobowej Recepcji z usługą bagażową
  • Zespołu sal wielofunkcyjnych (np. konferencyjnych, szkoleniowych)
  • Basenu, saun, siłowni oraz usług rekreacyjnych
  • Windy od kondygnacji 0 oraz windy towarowej

Powyższe wymagania, poza podstawowymi wymienionych w ustawie,  uprawniają obiekt hotelowy do skategoryzowania jako pięciogwiazdkowy. Kryteria są ściśle określone i muszą być spełnione w całości, aby hotel mógł otrzymać najwyższą liczbę gwiazdek.

HAVET Hotel Resort & Spa skategoryzowany jest jako obiekt pięciogwiazdkowy od początku istnienia marki. Świadczymy dla Was najwyższy poziom usług odzwierciedlony w standardach obsługi i wyposażenia. Wybierając obiekt na wypoczynek dla siebie lub całej rodziny warto wziąć pod uwagę powyższe czynniki aby pobyt stał się niepowtarzalnym doświadczeniem i wyjątkowym wspomnieniem na lata.

 

Stay updated with the latest promotions and events of the hotel

mobile nav bg

In order to provide services at the highest level, the Service uses cookies stored in the browser's memory. Detailed information about the purpose of their use, including processing of user activity data and advertising personalization, as well as the possibility to change cookie settings, can be found in the Privacy Policy.
By clicking ACCEPT ALL, you consent to the use of technologies such as cookies and to the processing by Grand Baltic Sp. z o.o., ul. Wyzwolenia 29, 78-131, Dźwirzyno, of your personal data collected on the Internet, such as IP addresses and cookie identifiers, for analytical and marketing purposes (including automated ad targeting, measuring their effectiveness, and processing user data for analytical purposes). You can change cookie settings and detailed consent preferences in the settings.

Manage privacy settings
Essential cookies

Cookies necessary for the operation of services available on the website, enabling browsing offers or making reservations, supporting security mechanisms, including user authentication and abuse detection. These files are required for the proper functioning of the website. They do not require your consent.

Analytical cookies

Cookies allowing the collection of information about the user's use of the website in order to optimize its functioning and adapt it to user expectations. By consenting to these cookies, you agree to the processing of data regarding your activity on the site for analytical purposes.

Marketing cookies

Cookies enabling the display of marketing content tailored to the user's preferences and directing marketing offers to them corresponding to their interests, including information about user activity, products, and services of the site administrator and third parties. Consent to these cookies means that your data may be used for advertising personalization and analysis of the effectiveness of our advertising campaigns.

Your preferences have not yet been saved